Konferencja związana jest z dziewięćdziesiątą piątą rocznicą urodzin, poetki Joanny Kulmowej, autorki sztuk o Korczaku, i setną rocznicą wydania dylogii Janusza Korczaka (Król Maciuś Pierwszy i Król Maciuś na wyspie bezludnej). Wybór Korczaka i Kulmowej, mistrzów słowa i dialogu pedagogicznego, nie jest przypadkowy. Janusz Korczak, walcząc o równe prawa dla dziecka, wprowadził nowy język do literatury dla dzieci. Joanna Kulmowa, wzorem Korczaka, uczyniła dyskurs wychowawczy dyskursem literackim. Oboje odwrócili porządek komunikacji między dzieckiem i dorosłym, powierzając dziecku i jego językowi główną rolę w odrodzeniu duchowym człowieka.
Konferencja ma charakter interdyscyplinarny, adresowana jest do pedagogów, psychologów, literaturoznawców, językoznawców, socjologów, wszystkich osób zainteresowanych pedagogiką dziecka i pedagogiką wczesnej edukacji. Konferencja ma ukazać wpływ pedagogiki wczesnej edukacji na konwergencję innych dyscyplin społecznych i humanistycznych, unaocznić jej ogromną wagę, ewidentną użyteczność i spektakularny wpływ na kształtowanie podmiotowości człowieka i jego całożyciowego rozwoju.
Celem konferencji będzie pogłębienie wiedzy na temat aksjologiczno-kulturowego „języka wczesnej edukacji” w dzisiejszej Polsce. Termin ten, postrzegany w wymiarze praktycznym obejmować będzie następujące obszary edukacji: edukację językową i literacką, edukację matematyczno-informatyczną, edukację społeczno-przyrodniczą, edukację artystyczną z szeroko pojętą edukacją muzyczną, plastyczną i techniczną, edukację fizyczną i zdrowotną. „Język wczesnej edukacji” łączyć się będzie z „językowym obrazem świata” dziecka, zdefiniowanym przez wybitnego językoznawcę i etnologa, Jerzego Bartmińskiego jako „określony sposób odwzorowywania świata, dany w pojęciowym rozczłonkowaniu zawartym w języku ujmującym ten świat”. Potraktowany zostanie jako priorytetowy obszar rozwoju społecznego człowieka i jego funkcjonowania w świecie kultury cyfrowej.
Hasłem konferencji będą pedagogiczne myśli Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej, które podkreślają konieczność podjęcia nowych „narracji pedagogicznych” związanych ze zmianami społecznymi, wartością dzieciństwa i ważną rolą kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka we współczesnym świecie.
Tożsamość pedagogiczna Korczaka i Kulmowej, zainteresowanie dzieckiem i wychowaniem, artyzm polszczyzny która staje się dzisiaj najdoskonalszym wzorem do naśladowania, wymagają przypomnienia i naukowej refleksji. Uświadomienie roli języka we wczesnej edukacji wiąże się także z refleksją dotyczącą nadrzędności języka w poznawaniu świata, jego wpływu na aktywność twórczą dziecka.
The conference – From Korczak to Kulmowa. Child and „the language of early education” is connected with the ninety-fifth anniversary of the birth of the poet Joanna Kulomowa, the author of plays about Korczak, and the 100th anniversary of the publication of Janusz Korczak’s dilogy (‘King Matt the First’ and ‘Little King Matt on a Desert Island’). The choice of Korczak and Kulmowa, masters of words and pedagogical dialogue, is not accidental. Janusz Korczak, fighting for equal rights for children, introduced a new language to children’s literature. Joanna Kulmowa, inspired by Korczak, turned the educational discourse into a literary discourse. They both reversed the order of communication between a child and an adult, entrusting the child and his language with the main role in the spiritual rebirth of man.
The conference is interdisciplinary and it is addressed to educators, psychologists, literary scholars, linguists, sociologists and all those interested in child pedagogy and early childhood education The conference is to show the impact of early childhood pedagogy on the convergence of other social and humanistic disciplines, to show its great importance, evident usefulness and extraordinary impact on shaping human subjectivity and lifelong development.
The aim of the conference will be to deepen knowledge about the axiological and cultural ‘language of early education’ in today’s Poland. This concept, perceived in practical terms, will cover the following areas of education: language and literary education, mathematics and IT education, social and science education, art education with music, art and technology education and physical and health education. The ‘language of early education’ will be connected with the child’s ‘linguistic picture of the world’, as defined by the outstanding linguist and ethnologist, Jerzy Bartmiński, as a ‘specific way of mapping the world, given in the conceptual fragmentation contained in the language that captures this world’. The language will be viewed as a priority area of human social development and its functioning in the world of digital culture.
The motto of the conference will be the pedagogical thoughts of Janusz Korczak and Joanna Kulmowa, which emphasize the need to undertake new ‘pedagogical narratives’ related to social changes, the value of childhood and the important role of a child’s language and communication skills in the modern world.
(translation dr Barbara Żakowska)
„Moje językowe spotkania z Joanną Kulmową”
„Dzieciństwo – język - globalizacja”
„Twórczość literacka świadectwem nieobojętności. O pedagogicznym 'wycieniowaniu, dzieł Janusza Korczaka”
„Pippi Langstrumpf: język dzieciństwa i emancypacji”
„Dziecko w roli procesowej świadka w sprawach cywilnych”
„Siła języka. Jak uczyć dzieci nadziei?”
„Pomiędzy dziecięcym odkrywaniem a pedagogiczną perswazyjnością w sztuce narracyjnej. O filmie oczywistym i nieoczywistym edukacyjnie”
„Początki twórczości dziecięcej a dojrzała twórczość artystyczna – język twórczości plastycznej”
„Rozmowa o rozmowie - kompetencje metakomunikacyjne dzieci”
„Sytuacje edukacyjne zogniskowane na wspieraniu rozwoju kompetencji komunikacyjnych przedszkolaków”
„Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności-psychoedukacyjna rola 'Bajek bez barier'”
ORAZ
Oprowadzenie i wykład w Laboratorium Neuronauki Poznawczej
W drugiej części konferencji specjaliści spotkają się w następujących zespołach problemowych:
Konferencja dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu DOSKONAŁA NAUKA – wsparcie konferencji naukowych (DKN/SP/547378/2022)